BUDAPEST FŐVÁROS III. kerület - Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata
2012. március 21., szerda 09:23

Nem lehetőség, hanem kényszer a parkolási díj
Évről évre növekszik Óbuda forgalmi terhe, köszönhetően a fővárosi döntéseknek, illetve a környező kerületekben már korábban bevezetett parkolási díjaknak. Míg korábban a fő problémát az átmenő forgalom okozta, ma már  a parkolási helyzet vált tarthatatlanná. A számtalan lakossági kérelmet is figyelembe véve, amelyek a parkolási díj bevezetését indítványozták,az önkormányzat a bevezetés mellett foglalt állást.

Az önkormányzat évekig ellenezte a díj bevezetését, jóllehet  Budapest Főváros Közgyűlésének 24/2009. (V. 11.) önkormányzati rendelete már lehetővé tette ennek alkalmazását. Mindaddig azonban, míg a kerületben élők kulturált parkolása nem volt veszélyben, és az ígért közlekedés fejlesztés reménye élt,   az önkormányzat nem akart plusz terhet róni a lakosságra.  Sajnos azonban sem P+R parkolók nem épültek - kiépítése egyébként fővárosi feladat-, sem pedig fejlesztés nem történt a tömegközlekedést illetően. Így alakult ki az a helyzet, hogy  a Lajos utca - Tímár utca tágabb környezetét, valamint a Vörösvári úti szakrendelő előtti közterületet is P+R parkolóként használják az agglomerációból érkezők. további terhet ró a kerületre az a fővárosi vállalás, hogy bevezeti a dugódíjat, mivel csak ezzel a feltétellel kaphatott EU- támogatást a 4-es metró megépítéséhez. Márpedig, ha például a Hungária körgyűrűn belül dugódíjat kell fizetni az autósoknak, feltehetően növekszik azoknak a száma, akik belső Óbudán teszik le járműveiket.Tovább rontja a helyzetet Óbudán, hogy a környező kerületekben már szinte csak fizető parkolók üzemelnek, így a legközelebbi ingyenes lehetőség szintén a kerület.Ezen indokok alapján tervezi tehát az önkormányzat a fizető parkolás bevezetését a Szépvölgyi úttól egészen a Bogdáni útig bezárólag. Az elhatározás azért is született meg lassan, mert a bevezetéshez szükséges beruházás (parkolóórák, parkolóhely felfestések, szegélykorrekciók), valamint az első év működési költségei elérik a 800 millió forintot. A parkolóórák üzemeltetését saját hatáskörben oldja meg az önkormányzat, tehát nem külsős céget bíz meg a rendszer működtetésével. Így a bevétel is a kerület fejlődését szolgálja majd.
A rendeletet a képviselőtestület két fordulóban fogja tárgyalni és figyelembe veszi a lakossági észrevételeket, javasolt megoldásokat. 
A testület a parkolas@obuda.hu e-mail címre várja a kerületiek véleményét, javaslatait.
Parkolási díj bevezetéséről egyébként eddig 12 fővárosi kerület döntött. Természetesen a bevételek megtartása érdekében valamennyi saját maga fogja működtetni a rendszert. A kerületek az elképzelések szerint összehangolt ügyfélszolgálati rendszert hoznak létre, így egységben működik majd a fizető parkolás. Ennek az a lényege, hogy a kerületek elszámolnak egymással, így például a büntetést akár egy másik kerületben is be lehet fizetni, nemcsak abban, amelyben keletkezett. Ez még az autósoknak is könnyebbséget jelent. De természetesen a mobilfizetés is választható, amely a legkedvezőbb megoldás a parkolási díjak kiegyenlítésére.

A fizető parkolás bevezetésekor természetesen a kerület lakosait megilleti minden olyan kedvezmény, amely a többi kerületben is elérhető, és nem ütközik a fővárosi önkormányzat vonatkozó rendeletének szabályaiba. A tervezett intézkedéssel az önkormányzat célja elsősorban a helyiek védelmében a parkolás szabályozása.
Forrás: Önkormányzati sajtószolgálat

MTI nonprofit Zrt. 2009  © Minden jog fenntartva.