Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) |
2016. április 15., péntek 17:04 |
Érdemi párbeszéd a közoktatás valódi szereplői között |
|
A
Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) és annak Polgármesteri
Tagozata közoktatási konzultációs fórumot tartott 2016. április
15.-én Gödöllőn a közoktatás és köznevelés jelenével és
jövőjével kapcsolatban. Az szakmai érdemi párbeszédre épülő
rendezvényen kiderült, hogy az érintettek álláspontjai nem is
állnak annyira távol egymástól.
„A
Magyar Önkormányzatok Szövetsége már 2011-ben, amikor az új
önkormányzati törvény kapcsán az érintett önkormányzati és
szakmai érdekképviseleti szervezetek vezetőivel áttekintette az
állam és önkormányzatok közoktatásban betöltött szerepének
újraosztását, megfogalmazta a készülő közoktatási törvényben
rejlő kockázati tényezőket. A jelzett problémák azóta
bekövetkeztek, és a mostani fórum résztvevői azért gyűltek
össze, hogy megoldást találjanak ezekre” – foglalta össze a
találkozó életre hívásának célját Gémesi György, a MÖSZ
elnöke a rendezvényt követő sajtótájékoztatón.
Sipos Imre, az EMMI köznevelésért felelős helyettes
államtitkára a fórumon a Köznevelési Kerekasztal létrehozásáról,
működéséről, az ott folyó egyeztetésről számolt be a
résztvevőknek. Tájékoztatása szerint javában zajlik a Klik
átszervezése, s bár még nem végleges az utódintézmények
száma, mindenképpen dekoncentráltabb, illetve decentralizáltabb
közoktatási struktúra jön majd létre. A fórumon felmerült
kérdések közül az oktatási intézmények szakmai és szervezeti
autonómiájának növelését, illetve az állami és önkormányzati
szerepvállalás átalakítását emelte ki, amelyek közül
előbbiben jobban, utóbbiban kevésbé közeledtek egymáshoz az
álláspontok.
Galló
Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke
szerint az elmúlt években világosan kiderült, hogy az oktatási
intézmények állami fenntartásba vétele nem váltotta be a hozzá
fűzött reményeket, ezért a megoldás az lenne, ha mindazok az
önkormányzatok visszakaphatnák iskoláikat, amelyek megfelelő
anyagi és szakmai kompetenciával rendelkeznek azok fenntartásához.
„Az
alapkérdés az, hogy merre van a kivezető út” – summázta
szervezete álláspontját Mendrey László, a Pedagógusok
Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke, aki a pedagógusok
kétórás figyelmeztető sztrájkról érkezett a fórumra. A
szakszervezeti vezető szerint problémák egész sora tapasztalható
ma az oktatás minden szintjén, de a mostani találkozón kiderült,
hogy van alternatíva, hiszen számítani lehet majd az
önkormányzatokra az intézmények fenntartása terén.
Hiller
István, volt oktatási és kulturális miniszter szerint a Klik
jelenlegi rendszere nem folytatható, strukturális változásra van
szükség, amelynek részeként az önkormányzatoknak ismét meg
kell kapniuk az intézményfenntartás lehetőségének jogát.
Ugyanígy nem módosítható a 2011-ben elfogadott Köznevelési
törvény sem, helyette egy új Közoktatási Törvény megalkotására
van szükség, amelyet széleskörű szakmai egyeztetésnek,
műhelymunkának kell megelőznie.
A
Szülői Összefogás Gyermekeinkért részéről nyilatkozó
Neubauer István szerint a jelenlegi közoktatási rendszer jelentős
mértékben a szülői részvételnek köszönheti, hogy nem omlott
még össze. A Civil Közoktatási Platform (CKP) és a Tanítanék
Mozgalom képviseletében Miklósi László pedig azt
állapította meg, hogy az állam csak akkor hallgatja meg a szakmai
érveket, ha nyomást gyakorolnak rá.
Horváth
Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) elnöke úgy véli, a
legfontosabb, hogy az intézmények működtetésére és az abban
dolgozók bérének finanszírozására legyen a jövőben mindig
elégséges forrás biztosítva, az már másodlagos kérdés, hogy
mindez milyen fenntartói struktúra keretében történik.
Mindemellett jó lenne, ha a későbbiekben a kerettantervek több
mozgásteret hagynának az intézményeknek – tette hozzá az NPK
elnöke.
A
résztvevő önkormányzati oldal álláspontját Wittinghoff
Tamás, Budaörs polgármestere, a MÖSZ Polgármesteri
Tagozatának elnöke foglalta össze. Kiemelte, hogy a helyi
feladatok ellátását, így a közoktatási intézmények
működtetését is, az önkormányzatok tudják a leghatékonyabban
elvégezni, kivéve azokon a településeken, ahol nincs erre
lehetőség. Az elmúlt időszakban bebizonyosodott, hogy az állami
fenntartással nem sikerült számottevően javítani a hátrányos
helyzetű térségekben az iskolák működését, emellett számos
jól működő intézmény esetében visszaesés tapasztalható.
„Az
oktatási konzultációs fórum elérte a célját, érdemi szakmai
párbeszéd indult el a közoktatás valós szereplői között, és
a MÖSZ további felületeket is biztosít az egyeztetés
folytatására, vállalva a koordinátori feladatokat” –
összegezte Gémesi György, hozzátéve, hogy a párbeszéd
folytatásaként májusban egy Közoktatási Konferenciát rendez a
szövetség.
|
|
|
|
|
|
|
Forrás: Önkormányzati sajtószolgálat
MTI nonprofit Zrt. 2009 © Minden jog fenntartva.
|
|