Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége |
2016. május 12., csütörtök 08:38 |
Közlemény a TÖOSZ elnökségi üléséről |
|
A TÖOSZ elnöksége 2016 május 11-ei kibővített elnökségi ülésén többek között megtárgyalta és elfogadta a 2017. évi költségvetés
önkormányzatokat érintő kérdéseivel kapcsolatos állásfoglalását és döntött a
Nemzeti Közszolgálati Egyetemmel való stratégiai együttműködési megállapodás
aláírásáról. Az elnökség továbbra is ellenzi a kormányzat elképzelését,
miszerint az alapfokú oktatás területén
valamennyi önkormányzati tulajdonú iskola működtetését, üzemeltetését az állam
el kívánja venni az önkormányzatoktól.
1. Az elmúlt időszak önkormányzatokat,
valamint a szövetséget érintő kérdéseiről
A TÖOSZ küldöttgyűlése
2016. április 21-én, Veszprémben egyhangú szavazattal fogadta el a TÖOSZ
elvárásait és kezdeményezéseit az önkormányzati rendszerrel kapcsolatban és
kinyilvánította, hogy ellenez minden további államosítást és központosítást. Ezzel
szemben bejelentésre került, hogy az
alapfokú oktatás területén valamennyi önkormányzati tulajdonú iskola
működtetését, üzemeltetését az állam el kívánja venni az önkormányzatoktól. A
TÖOSZ elnöksége továbbra is ellenzi a kormányzat ez irányú törekvését és
felhívja a figyelmet a 2009. október 10-én, a budapesti Kossuth téren
megtartott tüntetésen résztvevő polgármesterek által közfelkiáltással
elfogadott, Kósa Lajos által beterjesztett 12 pontra. (A 12
pont szövege mellékelve.) A TÖOSZ elnöksége szerint az akkor és
ott elfogadott 6. pont ma is aktuális, mely szerint:
„Minden településnek joga van az iskolához.”
A TÖOSZ elnöksége
továbbra is szorgalmazza, hogy minden iskola kerüljön vissza működtetésre a
tulajdonos önkormányzathoz, megfelelő finanszírozás garantálása mellett, valamint
javasolja, hogy az iskolaigazgatók kinevezése a települési önkormányzat
képviselő-testülete és az állam szakmai szervezetének együttes döntése legyen.
2. A 2017. évi költségvetés önkormányzati
vonatkozásai
Magyarország 2017. évi
központi költségvetéséről szóló T/10377. számú törvényjavaslatáról szakmai
áttekintés alapján következő összegző megállapításokat tette a TÖOSZ elnöksége:
Általános
megállapítások:
A 2017. évi
törvényjavaslat átfogó és összehasonlító értékeléséhez, valamint teljes körű
minősítéséhez szükséges információk nem állnak megfelelő mértékben a
rendelkezésre.
Az alrendszer 2016. évi pénzügyi,
költségvetési pozíciójának megítélése reálisan nem lehetséges, mivel még az első
félévben vagyunk.
Az önkormányzatok teljes működési
költségvetése 1860 milliárd forint, amihez az állam nettó módon minden
alrendszert beleszámítva 950 milliárd forinttal járul hozzá. Az önkormányzatok
tervezett saját működési bevétele 320 milliárd forint. Az önkormányzati
szektornak a közfeladatok ellátására kell fordítania a közel 760 milliárd
forintos helyi adóbevételeiből 590 milliárd forintot Az önkormányzati szféra
mozgástere mindösszesen: 170 milliárd forint.
A törvényjavaslat szerint az önkormányzatok
számára átengedett bevételek – adók, bírságok – mértéke és fajtája 2017-ben is
változatlan marad. A fejezetre 668,38 milliárd forintot irányzott elő a
kormányzat, ami összességében hat milliárd forinttal több, mint az idei 662
milliárd forint.
Érdemben az
önkormányzatok működési támogatása a következő évben nem változik.
Valószínűleg a kormányzati és parlamenti döntések az év második felében
átrajzolják az önkormányzati fejezet egy részét.
A feladatalapú támogatások nagyon
nagy része nem változik. Igazából majd a nyáron lehet tendenciát megítélni a
zárszámadás után a feladatok támogatása és valós költsége között az elmúlt 3 év
tekintetében.
Fejlesztési
kiadások jelentős, mintegy 95%-a európai uniós forrás. A tervezett
felhasználás nagyságrendje valószínűleg egy kicsit túlbecsült, hiszen jelentős
kifizetések nem várhatók, ha a pályázati döntések nem születnek meg az idei
évben.
A
fejlesztések tekintetében a modern városok 150 milliárd forintos hazai
költségvetési támogatása kivételezett helyzetet teremt a 23 megyei jogú város
számára. Ezzel szemben a fennmaradó 3150 település támogatása nem éri el az évi
10 milliárd forintot. A jövő szempontjából ez aránytalan - egy megyei jogú
városra átlagosan 6,5 milliárd forint, míg a többi településre 3 millió milliárd
forint jut – igazságtalan és elfogadhatatlan.
Részletes megjegyzések, javaslatok
(mellékelve)
3. Az elnökségi ülés résztvevői tájékoztatást hallhattak:
-
a 2016. június 30-ai IV.
Magyar – Francia Önkormányzati Találkozóról: José L. Osete igazgató,
a Francia - Magyar Kezdeményezések igazgatója előadásában;
-
az
Önkormányzati Kutató Intézetről Farkasné dr. Gasparics
Emese, az intézmény igazgatója előadásában és elfogadták a Nemzeti
Közszolgálati Egyetemmel való stratégiai együttműködési megállapodást;
-
az
eSzemélyiről és az elektronikus aláírásról Tóth Elemér -
KEKKH Közszolgáltatási elnökhelyettesi tanácsadó előadásában.
Budapest,
2016. május 11.
|
|
2 csatolt dokumentum
|
|
|
|
|
Forrás: Önkormányzati sajtószolgálat
MTI nonprofit Zrt. 2009 © Minden jog fenntartva.
|
|