AJKA VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
2019. szeptember 17., kedd 22:36

Dínópark és extrém sportpálya a tervek között az egykori bányászfaluban
Múzeumi negyedet alakít ki az önkormányzat Csingerben. Már létre is hozta a Csingervölgy Kft-t, amelynek résztulajdonosa a városrészben működő civil szervezet, a Csingervölgyért Egyesület, így a lakók is véleményt nyilváníthatnak. Az ezzel, valamint az egykori bányaépületekkel és a kriptongyárral kapcsolatos tervek is szóba kerültek a lakossági fórumon szeptember 16-án. A közösségi ház megtelt helyiekkel, akik meghallgatták Gerencsér Hilda, a városrész önkormányzati képviselője és Schwartz Béla polgármester beszámolóját, majd kérdéseket tettek fel. Gerencsér Hilda köszönetet mondott az érdeklődésért és kérte a lakosságot, ha bármi kérésük, észrevételük van, keressék fel, és továbbitja azt az illetékeseknek. A képviselő a megoldásra váró vagy már megoldott esetekről szólva elmondta, hogy a két egykori szállóépület környékére sok hulladékot raktak le engedély nélkül, nagyrészt nem csingeriek. 
A hirtelen lezúduló nagy mennyiségű esővíz is gondot okoz, Csinger ugyanis egy völgy. A magasabban fekvő helyekről lezúduló víz hozza magával a földet, a törmeléket. A Feketegyémánt utca 90 előtt a nagyobb esőzés után bokáig állt a sár, de ez a probléma már megoldódott. Többen panaszolták, hogy a rossz minőségű járdákon nem lehet babakocsiban tolni a kisgyermeket. Van azonban jó minőségű, térköves járda, ahol gyakran sétálnak fiatalok babakocsival. 
A bolt kérdését az önkormányzat nem tudja megoldani, azt ugyanis vállalkozásban lehet működtetni. Egy időben működött bolt, de bezárt, mert még egy személy bérét sem tudta kitermelni. A mozgóbolt is azért nem jár már,, mert kicsi volt a forgalom. Munkanapokon a helyijárat viszonylag sűrűn közlekedik, a vásárlást így meg lehet oldani. A két egykori munkásszálló épületét elbontották, remélik, a helyén közösségi tér lesz. A Börkös tetőn a gyerekeknek labdázásra alkalmas játszóteret építenek, a tereprendezés komoly összegbe kerül, ugyanis a bontásból maradt törmeléket is el kell távolítani. Az út és járdaépítések hamarosan elkezdődnek, valamint a már önkormányzati tulajdonba került Ármin bánya épületeinek bontása is. 
Schwartz Béla polgármester kijelentette, az egykori bányák területének rendbetétele sokban kerül, de megteszik, ugyanis a csingerieknek éppúgy joguk van rendezett, biztonságos környezetben élni, mint más városrészek lakóinak. Az értékeket természetesen megmentik az utókornak, de a balesetveszélyes, környezetbe nem illő épületek sorsa az elbontás. 
A központi épületeket már elbontották, a munkálatokért 100 millió forintot fizetett az önkormányzat.
A jelenlegi Bányászati Emlékpark társadalmi munkában és önkormányzati segítséggel épült. Az ellenzékiek feljelentést tettek visszaélés gyanúja miatt. A polgármester évekig járt a bíróságra, de megnyerte a pert. Az önkormányzat csaknem húsz évig küzdött az erőmű korábbi tulajdonosaival,  hogy a bányaépületeket bontsák le. De nem áldoztak arra pénzt, hagytak mindent lepusztulni. A politikai ellenfelek a privatizációkor sok mindent megvásároltak, most viszont azt kérik számon, miért nem teszik rendbe. Az Ármin bányát 28 millióért végre megszerezhette a város, amit aztán 200 millió forintért bontat le. 
Az utakat csak a bontást követően tehetik rendbe azon a területen, ugyanis addig megrakott tehetautók, lánctalpasok közlekednek ott. Csinger folyamatosan fejlődik. Átépítették a kanyar előtti hidat 10 millió forintért, ugyanis leszakadt. A temető előtti hid építése is ugyanennyibe került, valamint kiépítették a temetőig az utat, felvitték a vizet. A Börkös kút alján 14 millió forintért felszámolták a szeméttelepet, kiépítették az ivóvízrendszert. A központi telepen nem építhet a varos, ugyanis nem az ő területe. Megépült a csingeri kápolna, amelyre évtizedek óta várt a lakosság. Az avató ünnepségen az akkori veszprémi érsek rámutatott az első sorban ülő Schwartz Bélára és a mellette ülő Tomor Sándor plébánosra, és azt mondta, itt ülnek a bűnösök, akik választási szövetséget kötöttek a templom építéséért. A nép ekkor felállt, mindenki kivonult a templomból. 
Az átgondolatlan privatizáció komoly gondot és költséget okozott a városnak, például a buszmegállótól a Gárdonyi utcáig vezető lépcső területét 6 millió forintért vásárolták meg, majd a lépcsőépítés is ugyanannyiba került. A jövőről szólva a polgármester elmondta, a múzeumi negyed kialakítására létrehozták a Csingervölgy Kft.-t. Az Ármin bánya épületét elkezdték lebontani. Dinoszaurusz parkot terveznek, a közeli Csárda ároknál ugyanis dino maradványokat találtak. A kripton gyár emeletes épülete ipari múzeum lesz, a földszinteseket elbontják és bővítik a temető parkolót. A parkerdő vízelvezetése 10 millió forintba kerül. A városrészben működő két vállalkozást kertek, az épületet hozzák rendbe. Mindkettő tulajdonosa úgy jelzett vissza, hogy meg az idén elkezdik. A lakók által régóta várt kábeltv hálózat kiépítése elkezdődött, már a bódéi városrészben dolgoznak a szakemberek, így az internet is elérhető lesz. A munkálatokat az önkormányzat támogatja. A Bercsényi iskola tornaterme megújult, az oktatásra már nem használt másik épület turistaszállóként működik majd. A Bercsényi épülettől megközelíthető a szánkópálya, ahol extrém sportolók kapnak lehetőséget. Még ebben a hónapban folytatódik a járdaépítés a Jókai elágazótól a közösségi házig. A polgármester kijelentette, Gerencsér Hilda lelkiismeretesen képviseli a lakók érdekeit, bízzanak benne továbbra is. 
A fórumon a lakók is elmondták kéréseiket, észrevételeiket.
Havasaljai Józsefné kérte, segítsenek megoldani a Feketegyémánt utcában a közlekedési helyzetet. A szük utcában behajtóknak közlekedési tábla jelzi, legfeljebb 20 kilométeres óránkénti sebességgel mehetnek. Sokan ennek ellenére jóval gyorsabban mennek, nem törődve azzal, hogy nagy a balesetveszély. Az autóbusz menetrendnél probléma, hogy az egyik helyijárat nem várja meg a másikat, így előfordulhat, hogy akár egy órát is kell várni a következőre. Ez főként a nagyobb bevásárláskor vagy a hétvégén is dolgozóknak gond. Csinger felső részén lakók azt kérték, helyezzenek ki súlykorlátozó táblát, ugyanis a megrakott teherautók nem csak az utat rongálják, de balesetveszélyesek is. 
Tóth Rozália a Gárdonyi utcában az egykori kollégiumból átalakított munkásszállóról kérdezett. Gerencsér Hilda elmondta, az épület magántulajdonban van. A lakók beköltözése óta is többször járt az utcában, a távolról érkezett munkavállalók nem zavarják a környéken élők életét. 
Kiss Lászlóné a Feketegyémánt utca elején a csatornából kiáradó bű ügyében kérte a megoldást. Az önkormányzat a fórumon részt vevő szakemberei ígérték, kérnek a szolgáltatótól egy átmosatást. 
Illés Ferenc a Gárdonyi, a Csákány és a Bányász utca közlekedése ügyében szólalt fel. A Gárdonyi utca eleje süllyed, az út rossz állapotban van, így balesetveszélyes. Az önkormányzat tud a problémáról, keresik a vállalkozót, aki megoldja. Illés Ferenc a Csákány és Bányász utca kanyaraiba közlekedésbiztonsági tükör elhelyezését javasolta. Az út keskeny, a kanyarok beláthatatlanok. 
Kövesdy Krisztina a Gárdonyi utca végén a közvilágítás és a csatorna odavezetését kérte. 


Forrás: Önkormányzati sajtószolgálat

MTI nonprofit Zrt. 2009  © Minden jog fenntartva.