AJKA VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
2020. március 8., vasárnap 08:52

Harmincnyolc év vadászpilótaként
Az első repülőgép eltérítő egy magyar volt, báró, Nopcsa Ferenc, aki 1919 tavaszán hamis úti okmányokkal sürgős és fontos hivatalos ügyintézésre hivatkozva Győrbe repült a mátyásföldi repülőtérről. Mielőtt a gép megérkezett volna, a pilótát fegyverrel kényszerítette arra, hogy Bécsbe vigye. Ez volt a Kositzky Attila vadászpilóta által tartott előadás egyik érdekes története. Kositzky altábornagy, aki 38 évig vadászpilótaként szolgált, a Bakonyi Csillagászati Egyesület meghívására tartott telt ház előtt zajló előadást a Babucsa civil házban március 6-án. Bemutatkozásában elmondta, hogy 28 fajta géppel 6665 felszállást hajtott végre és 3369 órát repült. Fotókat is készített repülés közben, a legizgalmssabbakat be is mutatta az érdeklődőknek. Repült vitorlázó és légcsavaros géppel, kipróbálta az F-16, F-18 gépet, a Viggent, a Grippent, a Tornádót, a Miraget. Nagy élmény volt. Kérdezték tőle, súgja meg, melyik lenne a legjobb az országnak. Azt válaszolta, megírja a véleményt az összesről, a politika pedig dönt. Döntöttek is, a Grippen mellett. Az ismert pilóta egy izgalmas történetet is elmesélt. Egy osztrák házaspár, Franz és Kornélia 1988. augusztus 31-én tévedésből az Alpok helyett Pápán szállt le. A megriadt embereket megebédeltették, a hölgynek még egy csokor virágot is vettek, majd egy géppel elkísérték a határig. Hazatérve az osztrákok kérdezték, mi van a vasfüggöny másik oldalán. Elmondták, nem csakhogy nem bántották őket, de még ebédet is kaptak. Tartották a kapcsolatot, többször találkoztak. Franz később lezuhant  gépével egy gleccserfotózáson és meghalt. Kositzky 1999. március 4-én szállt fel vadászgéppel utoljára, nyugállományba vonult. Később pár évig leendő pilótákat oktatott. Azóta 4 könyvet írt és előadásokkal járja az országot. A kérdés, amit minden helyszínen feltesznek neki az, hogy békeidőben miért van szükség vadászpilótára. A válasz azért, mert ahogy a gépkocsivezetőknél, a pilótáknál sem tartja be mindenki a szabályokat és ilyenkor a repülés biztonsága érdekében be kell avatkozni. Erre akkor kerülhet sor például, ha a géppel nem lehet kapcsolatot teremteni. Oka lehet, hogy elromlott a berendezés, vagy egyszerűen csak elfelejtik bekapcsolni azt. Sok gép repked felettünk, a biztonság megköveteli a folyamatos kommunikációt. Amint az előadás címe, Egyedül a végtelen égbolton, mutatja, a vadászpilóta magányos a levegőben. A pilóta egyszemélyben a navigátor, a felderítő, a bombacélzó, a lövész, a rádiós, a fedélzeti mérnök. Miközben hatalmas sebességgel száguld. Felszállás után 100 másodperccel már 10 ezer méter magasságon repül, a pilótának 1 másodperc alatt kell jó döntést hoznia, különben meghal. Kérdésre válaszolva a vadászpilóta elmondta, soha nem félt repülés közben, úgy ezt nem is szabadna csinálni. Aki fél, az ne repüljön. Ivanics Ferenc, a csillagászati egyesület elnöke elmondta, az Űrbatyu-I tavaly júliusi felengedése után kérte az engedélyüket  Kositzky Attila, hogy néhány felvételt felhasználhasson a küldetésen készültek közül. Az engedélyt természetesen megadták, majd felkeresték őt balatonfüredi otthonában. Beszélgetés után meghívták őt Ajkára. Az előadás végén pedig az Űrbatyu-ll felbocsátására május 2-án Várpalotára. 
Forrás: Önkormányzati sajtószolgálat

MTI nonprofit Zrt. 2009  © Minden jog fenntartva.