Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
2010. május 20., csütörtök 09:30

TÖOSZ főtitkári álláspont a T/32 számú a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló törvényjavaslatról (részletes megállapítások)
Részletes megállapítások
Az Indítvány szerint az eddigi kislistás rendszer elnevezése egyéni listás választási rendszerre változik. A javasolt képviselői létszámcsökkentés mértéke visszafogottabb, mint a KÖEF által korábban támogatott. Pl.: a KÖEF javaslata 500 lakosig 2 képviselővel számolt, addig az Indítvány 2 fős testületet csak 100 lakosig javasol, vagy a KÖEF 2000 lakosig javasolta a 4 fős testületet, addig az Indítvány 1000 lakosig.
Összességében ugyancsak kisebb mértékű csökkentést javasol az Indítvány, mint a KÖEF a vegyes választási rendszerben, viszont a kompenzációs listán megszerezhető mandátumok száma kisebb, mint a KÖEF javaslat. A rendszer egyéni választókerületben megszerezhető mandátumok felé történő eltérítésével a TÖOSZ mindig egyetértett.
A megyei közgyűlések választásánál a lakosság szám figyelembevételével történő differenciált csökkentéssel egyet lehet érteni. Ugyanakkor mindenképpen érdemes felvetni, hogy a megyei önkormányzat, mint területi önkormányzat esetén a területi szempontokat érvényesíteni kellene, vagyis a pártlistás választás helyett a kistérségi, többmandátumos egyéni választókerületi rendszerre kellene áttérni, alkalmazva a vegyes választási rendszer kompenzációs listás megoldását. Az Indítvány alapján marad a megye és a megyei jogú város elkülönülése, miközben e tekintetben az elmúlt időszakban teljes egyetértés volt a szakmában, hogy a megyei jogú városokat integrálni kell a megyékbe.
Ugyancsak egyet lehet érteni a fővárosi közgyűlés létszámának lakosságszámhoz kötésével és ennek révén a csökkentéssel.
Az ajánlás kérdésében alapvetően a Hatályos törvényszöveg köszön vissza, egyedül a főpolgármester-jelölt ajánlásánál szerepel eltérés az Indítványban, ami nehezen indokolható, hiszen a rendszer egészének logikai rendjét töri meg, ugyanis összességében ott magas a választópolgárok ajánlási aránya, ahol alacsony a lakosság szám és ennek következtében minél népesebb egy település annál kisebb arányú ajánlás várható el. Így semmi nem indokolja, hogy a főpolgármester-jelöltség esetében az eddigi 0,5%-os ajánlást 2%-ra emeljék.
A megyei választókerületben a 0,3%-ról 1%-ra történő emelés elfogadható, ami szintén indokolja a fővárosnál megfogalmazott ajánlási elvárás csökkentését.
Ugyancsak magasabb elvárást fogalmaz meg az Indítvány a kompenzációs lista állítás feltételeként, azáltal, hogy az egyéni választókerületek több mint felében jelöltet kell állítani. Ez a változtatás a kispártok és a kisebb jelöltállító szervezetek számára jelent hátrányt. E tekintetben nincsen sem KÖEF, sem TÖOSZ álláspont, mert ez a kérdés eddig így nem merült fel.
A különféle önkormányzati tisztségekre történő jelölésnél a TÖOSZ korábban is javasolta, hogy egyidejűleg ne indulhasson senki polgármesterségért és települési képviselőségért. Ugyan az Indítvány megoldásként szerepelteti, hogy aki elnyerte a polgármesteri tisztséget és egyidejűleg képviselőnek megválasztották ez utóbbi tisztségről le kell mondania, viszont a nem nyertes polgármester-jelöltek, mint választott képviselők gyakran lehetetlen helyzetet teremtenek a képviselő testületek munkájában, így a kettős képviseletre való egyidejű jelöltséget indokolt lenne kizárni.
A korábbi hírekkel szemben az Indítvány kitart a közvetlen polgármester választás mellett, ami értelemszerűen támogatható. A választás eredményének megállapítása tekintetében új elem, hogy a vegyes választási rendszerben a mandátumot szerző jelöltre leadott szavazatok 50% plusz egy szavazatot meghaladó része is beszámít a töredékszavazatok közé. Ez a javaslat a győztest tovább erősíti, miközben valóban tartalmaz igazságossági elemet is, hiszen a mandátumhoz „nem szükséges” voksoknak ugyanaz a sorsa, mint a mandátumot nem eredményező szavazatoknak.


Összegzés
Az Indítványban megfogalmazott javaslatok összességében támogathatóak, nem ellentétesek az eddigi törekvésekkel és az önkormányzati érdekekkel. Ugyanakkor hangsúlyozni kell, hogy ez a törvényi szabályozás nem pótolja az önkormányzati rendszer átalakítását, amelynek fontos tartalmi eleme az önkormányzati képviselő helyének, szerepének és felelősségének pontosítása. Önmagában a kevesebb nem jelent hatékonyság és eredményesség növekedést, és érdemi anyagi megtakarítást sem. Ne keltsük azt a látszatot, hogy a képviselők számának csökkenésével a csökkenő képviselői tiszteletdíj érdemben tud javítani az önkormányzatok gazdasági helyzetén. A kistelepülések jelentős részében eddig sem kaptak tiszteletdíjat a képviselők.
A TÖOSZ 2010. május 13-ai küldöttgyűlésén a többség kezdeményezte, hogy ismételten vessük fel, hogy az önkormányzati képviselők ne kapjanak tiszteletdíjat, csak a képviselői munkával összefüggésben keletkező igazolt költségeik kerüljenek megtérítésére. A TÖOSZ e tárgyban megfogalmazott javaslatát a társszövetségek korábban nem támogatták.


Budapest, 2010. május 19.
Dr. Zongor Gábor
TÖOSZ főtitkár

Forrás: Önkormányzati sajtószolgálat

MTI nonprofit Zrt. 2009  © Minden jog fenntartva.