|
|
MEZŐHEGYES VÁROSI ÖNKORMÁNYZAT |
2012. március 11., vasárnap 15:39 |
Mezőhegyes Csongrádba tart (6) - társadalmi tények – szolgáltatás |
|
Az
1990-es évek elejéig
Ipari
jellegű szolgáltatás: helyben, a Birtok, majd az Állami Gazdaság iparosai
(kovács, lakatos, esztergályos, bognár, asztalos, kőműves, festő), az 1900-as
évektől a csekély létszámú, kiváló kisiparos: órás, pék, cipészek, szobafestők
és mázolók. Ezért a közeli településekről bejáró dolgozók itt készítették,
javíttatták mobil eszközeiket, készségeiket
Személyi
szolgáltatás (fodrász, kozmetikus, szabó, varró): helyben. Ezért a közeli
településekről bejáró dolgozók itt készítették, javíttatták ruházatukat,
lakás-textíliákat, és ide jártak fodrászhoz. (A mai Fémipari Kft. jogelődjének
a Vas- Fa- Fém és Gépipari Szövetkezet Szolgáltató házában fodrászat, kozmetika
és cipészet volt.)
Az
1990-es évek elejétől
A
rendszerváltás, a privatizáció és napjaink gazdasági recesszió következtében
mind az ipari, mind a személyi szolgáltatások iránti igény visszaesett. A helyi
szolgáltatók önfenntartási nehézségei miatt csökkent a szolgáltatók száma,
egyes szolgáltatások megszűntek. A vidékről Mezőhegyesre a fodrászati és a
kozmetikai szolgáltatásokat veszik leginkább igénybe.
Közigazgatási
szolgáltatás
Nem
véletlen a külön cím. Ez az az egyik tevékenység, amely jelenlegi
felkészültségünk alapján nyilvánvalóvá teszi a Csongrád megyéhez tartozást.
Államigazgatási
szolgáltatás illetékességi egyezősége
Önkormányzati
igazgatási szolgáltatás illetékességi egyezősége
Az
állami feladatokból bizonyos tevékenységeket az állam megtart saját ellátási
körében, ezek
az államigazgatási feladatok, amelyek jó része
jegyzői hatáskörbe tartozik,
és
vannak bizonyos tevékenységek, amelyek ellátását az állam átengedi a települési
önkormányzatoknak, ezek
az önkormányzati hatáskörök, amelyek jelentős hányadát
a képviselő-testület gyakorolja – de
mindkét
tevékenység esetében törvény szabja meg az ellátási
területet. Ez utóbbi az illetékesség.
Várhatóan
2012. december 31-éig a fenti két nagy feladatcsoportot a polgármesteri
hivatalok látják el.
Térjünk
vissza a közigazgatási feladatokhoz, ezen belül a jelenleg jegyzői hatáskörbe
tartozó államigazgatási feladatokhoz.
I.
Vannak olyan államigazgatási feladatok,
amelyeket országos hatáskörrel láthat
el a polgármesteri hivatalok egy része.
Eddig ilyen volt a nagyvárosok és mint Mezőhegyes is a kiemelt körzetközponti feladatot ellátó polgármesteri hivatalokban
működő okmányirodák tevékenysége (kivéve a vállalkozásokkal kapcsolatos
ügyintézés, mely közigazgatási határhoz kötött). Az Európai Unió bármely
országából és természetesen Magyarországon belül is bárhonnan jöhetett bárki a
mezőhegyesi okmányirodába – teljes kiszolgálásba részesült. Az ügyfél más
hivatalt nem kellett kiegészítő eljárás végett felkeressen.
Az okmányirodai hatás- és jogkörökön
túl, minden más államigazgatási hatáskörben,
pl.: gyámhivatali, gyámhatósági, építéshatósági hatáskörben, csak az adott településen jogosult eljárni
a hatóság. Igazgatási társulás
esetén a társulásban résztvevő valamennyi településen. Az igazgatási
társulás speciális fajtája a körjegyzőség is.
Tehát a polgármesteri hivatalokban,
körjegyzőségekben ellátott feladatok, hatáskörök többségének gyakorlása
kifejezetten megyehatárhoz kötött. A jogorvoslati rendet másként nem tudták
megoldani. Körjegyzőség nem jöhetett létre megyehatárokon átnyúlva, mert az
államigazgatási ügyekben hozott döntés elleni jogorvoslat illetékessége az
adott megyéhez tartozott. (A két megyéből verbuválódott körjegyzőség esetét is
meg lehetett volna oldani, de ez nem témája értekezésünknek.)
Igazgatási
társulás az államigazgatási feladatok ellátására több település vonatkozásában kizárólag
megyén belül, a járások belépésével, járáson belül szervezhető!
II.
A közigazgatási feladatok másik nagy
csoportját az önkormányzati feladat- és hatáskörök alkotják, melyek szintén
csak a saját település közigazgatási határain belül láthatóak el.
Az igazgatási társulások –
építéshatósági, gyámhivatali és az igazgatási társulás speciális fajtája a
körjegyzőség viszont nem lépheti át a megyehatárt.
Mezőhegyes vonatkozásában ennek
jelentősége az új önkormányzati törvény hatályba lépésével válik nyilvánvalóvá,
amikor is a kisközségek közös hivatala feladatainak ellátása valósulhatna meg
városunkban Ambrózfalva, Csanádalberti, Nagyér és Pitvaros önkormányzati
hivatala székhelye, központjaként. (Az
építéshatósági, a gyámhivatali – csak a legismertebbeket említjük – átkerülnek
a járásokhoz.)
Intézményfenntartó társulások – pl.: oktatás,
szociális ellátás – a társult települések összessége által elfogadott
megállapodás szerint együttes üléseken vagy polgármesteri képviselettel
döntenek a társulás kérdésében. Az intézményfenntartó társulás átlépheti a
megyehatárt.
A várható új szabályozás szerint
leválasztják az önkormányzatokról teljesen az államigazgatási feladatokat.
Ilyenek pl: anyakönyv, hagyaték, gyámhivatal, gyámhatóság, építéshatóság,
okmányozás, útfelügyelet, a szociális ügyek jelentős hányada.
Ezen feladatokat a járási hivatalokhoz
rendelik. Tehát főszabályként a településeken megszűnik ezen feladatok
ellátása.
Nézzük mennyiben:
A mikró-térségek központjaiba a járási
hivatali feladatokból kitelepítik a gyakori előfordulású ügyek intézését. (Állami
szinten nincs még kidolgozva.)
Minden
egyéb településen úgynevezett kormányablak működik majd, ahol
az ügyfél
egyrészt
eligazítást kap, hogy hová mehet ügye intézése végett,
másrészt lesznek
olyan gyakori előfordulású, csekély szakértelmet igénylő és az internet
segítségével távkapcsolattal intézhető ügyek, melyeket saját településén
(lakóhelyén) intézhet. (Még nincs kidolgozva.)
Kovácsné
dr. Faltin Erzsébet sk.
polgármester
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Belügyminisztérium
Közlemény
2010. július 23., péntek 15:49
A belügyminiszter 2010. július 22-ei, a működésképtelen helyi önkormányzatok támogatásáról szóló ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|