Önkormányzati sajtószolgálat
MTI - hírügynökség
2024. április 26. péntek
Hírek témák szerint

MEZŐHEGYES VÁROSI ÖNKORMÁNYZAT
2012. március 11., vasárnap 16:33

Mezőhegyes Csongrádba tart (8) – társadalmi tények – kereskedelem, közlekedés
Az 1990-es évek elejéig:
 
A Birtok és jogutódja az Állami Gazdaság 1968-ig, a lakosság 2/3-ának foglalkoztatójaként a lakossági háztartási igények mintegy 70 %-át kielégítette. Családonként – meghatározott rendszer szerint – házhoz vitték a tejet, a zsírt, a húst, a szalonnát, a lisztet, a háziállatok eleségét, szalmát, stb.
A Kendergyár és a Birtok, majd jogutódja az Állami Gazdaság tartotta fenn, látta el a 81.és a 47. major kivételével valamennyi major lakosságát a házhozszállítási rendszerben, és az infrastruktúra vonatkozásában is: lakás, víz, villany, kisvonat, út, karbantartás, stb.
Az 1950-es évekig Hangya Szövetkezet, egy kiskereskedő működött és egy magán pékség.
Csongrád megye határmenti településeinek lakosai – mivel ide jártak dolgozni – a Mezőhegyesen működő kereskedelmi, vendéglátóipari-szolgáltatásokat vették igénybe.
 
Az 1990-es évek elejétől:
 
A rendszerváltás óta átstrukturálódott kereskedelmi hálózatunk boltjai forgalmának ma is ~ 20 %-át a Csongrád megyéből érkező vásárlók jelentik. Szervezéssel, integrálással, marketinggel fejleszteni lehetne a térség még jobb ellátása céljából.
 
A megvalósítás folyamatában lévő mezőgazdasági termékforgalmazó, integrációs és koordináló logisztikai központ a kistermelők piacra juttatását és piacát biztosítja. 
 
 
 
 
 
 
Mezőhegyes a térség közlekedési központja is: vasúti és közúti csomópont. 
 
Vasút: 1883-tól vagyunk vasúti csomópont.
 
Járatrealitások:
Budapest – Szeged – Makó – Mezőhegyes – Battonya – Arad
Budapest – Békéscsaba – Mezőhegyes                                                                             
átszállás: Battonya – Arad
átszállás Orosháza – Mezőtúr – Budapest
                                                                       átszállás – Debrecen – Nyíregyháza – Záhony
 
Közút: Mint a vasút, négy irányból érkeznek és indulnak az autóbusz járatok.
 
Helyi sajátosság: majorjaink helyközi járatokkal közelíthetőek meg, nincs helyi járatunk.
 
Az M43-as gyorsforgalmi autóút megnyitásával a tranzitforgalom jelentősen megnőtt, és érinti a térség szinte valamennyi települését.
 
Makó központi szerepe miatt ma is fő „iránya” városunknak, közúti távolsága Palota felől 36 km, Rákos felől 32 km. Az utóbbi évtized kiemelkedő beruházásai, prosperáló nagyüzemei révén munkaerő felvevő és nagykereskedelmi központ.
 
És végül, de egyáltalán nem utolsó sorban: Szeged irányú orientáltságunk egyértelmű, Szeged kiemelkedő iskolai és klinikai ellátása miatt.
 
Csongrád megyéhez tartozásunk esetén Mezőhegyes előnye a közút terén:
 
Hálózati besorolása Csongrád megyei településként – a közút minőségének szintre hozása, majd a Csongrád megyeivel szinkronban történő karbantartása, fejlesztése.
Az autópálya determináció a battonyai határátkelőtől állami elismeréssel.
Városunk nyugati irányba történő fejlődése az autópályához köthető:
óminden fontos stratégiai cél 28 km bekötőút megtétele után autópályán elérhetővé válik.
Közös érdek a közlekedés fejlesztése és fenntartása (a 28 km bekötőút kijavítása).
A közúti közlekedés valamennyi ága – autóbusz, személygépkocsi és a teherszállítás fellendülne.
 
Az utak szempontjából sem mindegy, hogy egy erőteljesebb megye részei vagyunk, avagy sem.
Átütő – mármint fogaink szájszélünket átütő – élményt jelent a megyehatárt jelző tábláknál Csongrád megyéből beesni Békés megyébe és tovazötyögni, vagy visszafelé Békés megyéből átbukkanni Csongrád megyébe, és onnantól simán menni. Aki a két megye útviszonyait kívánja elemezni, elegendő, ha a Semextől elindul Pitvarosra, vagy Pitvarosról a Semexig jön gépkocsival, vagy autóbusszal.
Az is tény, hogy akár merre indulunk Mezőhegyesről, illetve akármerről is érkeznének Mezőhegyesre – igen körülményes.
És akkor még nem beszéltünk a majorjainkhoz vezető útjainkról és tömegközlekedési járműhiányról.
 
Belterületi úthálózatunk (pormentes)
·         Állami 46.10 km
·         Saját 16,966 km
járda (mind saját) 41,94 km
 
Külterületi úthálózatunk (pormentes)
·         Állami 36,10 km
·         Saját 3,9 km
járda (mind saját)   ~3.0 km
 
Úthálózatunk hossza összesen (pormentes): 63,066 km
Járdáink hossza összesen: 44.94 km
Úthálózatunk területe összesen (pormentes): 302.000 m2
Járdáink területe összesen: 49.134 m2
 
Kovácsné dr. Faltin Erzsébet sk.
polgármester
Vissza

Küldje tovább ismerősének

Nyomtatóbarát változat


Önkormányzati érdekszövetségek hírei
Magyar Polgármesterek XII. Világtalálkozója
2018. június 28., csütörtök 12:56
A Magyar Önkormányzatok Szövetsége    2018. június 29-30-án  Gödöllőn rendezi meg a
 Magya...
TÖOSZ állásfoglalás a 2018. évi központi költségvetésről
2017. május 26., péntek 09:27
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) kibővített Elnöksége 2017. május 23-ai ül...
Országos önkormányzati szövetségek szolidaritási nyilatkozata
2016. június 8., szerda 19:13
Az Önkormányzatok Nemzeti Együttműködési Tanácsa (ÖNET) önkormányzati oldalát képviselő Elnökök T...
Belügyminisztérium hírei
Közlemény
2010. július 23., péntek 15:49
A belügyminiszter 2010. július 22-ei, a működésképtelen helyi önkormányzatok támogatásáról szóló ...
A megszűnt Önkormányzati Minisztérium archív hírei
Az önkormányzati rendszer átalakításáról, az önkormányzatokat ...
2010. június 28., hétfő 17:02
Az új kormány önkormányzatokat érintő elképzeléseiről esett szó az ETK Önkormányzati Klub legutób...
Kormányzati segítség a zempléni településeknek
2010. május 13., csütörtök 11:29
Dr. Pataki István, az Önkormányzati Minisztérium szakállamtitkára és dr. Hoffmann Imre, az Ország...
RSS  ▪  Impresszum  ▪  Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fenntartva.