|
|
BUDAPEST FŐVÁROS ÖNKORMÁNYZATA |
2012. november 30., péntek 21:56 |
A főváros a jövőben elszállíttatja a közlekedést akadályozó járműveket (1) |
|
December
1-jétől elszállítják a budapesti közterületekről azokat a szabálytalanul
parkoló vagy üzemképtelen gépkocsikat, amelyek akadályozzák a közösségi
közlekedést. Az erről szóló négyoldalú megállapodást pénteken írta alá
Budapest Főváros Közterület-felügyelete, a Fővárosi Közterület-fenntartó
Zrt., a Budapesti Közlekedési Központ és a Fővárosi Katasztrófavédelmi
Főigazgatóság.
Két évvel ezelőtti hivatalba lépésem előtt olyan programot
hirdettem meg, amely a fővárosban a biztonságra és a rendre épül, az
elmúlt két esztendő számos intézkedése ezt a célt szolgálta – mondta a
tegnapi aláírást megelőző sajtótájékoztatón Tarlós István, Budapest
főpolgármestere. Hozzátette, a város az azt megelőző húsz évben –
köszönhetően a liberális, „mindenki azt teszi, amit akar” elveknek – a
züllés szélére került. A közterületeken és közutakon a rendezetlenség
lett a norma, az utak járhatatlanok voltak, luxusterepjárók foglalták el
a gyalogátkelőhelyeket, fedél nélküliek riasztották el a lakosokat az
aluljárókból, közterekről. Mindezt elősegítette a korabeli jogszabályok
erőtlensége, ellentmondása, a párhuzamosan működő, a feladatokat
egymáshoz toló, nem a megoldást kereső szervezetek, valamint a szankciók
alkalmazhatatlansága, és a megelőzés teljes hiánya.
Tarlós István kitért rá, hogy két évvel ezelőtt rendteremtést
hirdettek, azzal a céllal, hogy ne csak jogi előírásokkal és
szankciókkal érjék azt el, hanem szemléletváltozással. A főváros ennek
érdekében új városüzemeltetési modellt alakított ki – megerősítve a
tulajdonosi kontrollt, növelve a működési hatékonyságot –, újraszervezte
a közlekedési intézményrendszert, megerősítette a közterületek rendjét,
kiemelten a legfontosabb közlekedési, rekreációs és turisztikai
helyszíneken. A közterületek rendjének védelmében megalakították a
közterület-felügyelet épületében működő Fővárosi Ügyeleti és Információs
Központot (FÜIK) , amely koordinálja és informálja a közterületeken
feladatot ellátó közszolgáltatási és rendészeti szerveket. A cél az
volt, hogy a város működését zavaró minden tényezőt a polgároktól vagy
egyéb szervezetektől származó információk alapján hatékonyan megoldják.
Tarlós István közölte: a jövőben a közlekedést akadályozó
járműveket el fogják szállíttatni. Ehhez a közterület-fenntartó egy
speciális gépjárművet bocsátott rendelkezésre, amelyet a
katasztrófavédelem vizsgáztatott le a megkülönböztető jelzés (kék lámpa)
használatára, és amelyet utóbbiak fognak üzemeltetni. A gépkocsik
elszállításánál jelen lesz mindig a helyszínen egy közterület-felügyelő,
aki szabálysértés esetén intézkedhet. A vonatkozó jogszabály szerint a
szabálysértési bírság megfizetése mellett a gépjármű tulajdonosának
számolnia kell az elszállítási költségek megfizetésével is, amely a
fővárosban jelenleg 20.000 forint alkalmanként. Ehhez a díjtételhez
kapcsolódik még a gépjármű őrzése és tárolása, mely 1200 forint naponta.
(A szabálytalanul parkoló gépjárműveket a BKK-Közút Zrt. XVIII.
kerület, Gerely u. 1/A szám alatti telephelyére viszik. Ezzel
kapcsolatban további információt a FÜIK telefonszámán +36-301-7500, és lehet megtudni.)
A helyszíni bírság 5.000 forinttól 50.000 forintig terjedhet,
ha azonban eljárásra kerül a sor, elérheti a 150.000 forintot is.
Amennyiben nem szabálytalan parkolásról, hanem baleset helyszínéről van
szó, akkor a rendőrségi eljárást követően a közlekedési útvonalból a
lehető legrövidebb időn belül biztonságos helyre elszállítják a
járművet, majd átadják azt a tulajdonosának, vagy a felelős őrzést végző
rendőrhatóságnak.
A főváros vezetése mindent megtesz, hogy a BKV üzemszerű
működését biztosítsa – mondta Zsolnai József, a főváros közbiztonsági
tanácsnoka, a Fővárosi Közgyűlés Bűnmegelőzési és Közbiztonsági
Bizottságának vezetője. Emlékeztetett rá, hogy idén eddig csaknem
negyedmilliárd forintos kárt okoztak a fém- és kábeltolvajok a
közlekedési társaságnak, veszélyeztetve a cég üzemszerű működését. A
nyár végén fővárosi munkacsoport alakult a probléma megoldására.
Felvették a kapcsolatot Pócs János fideszes országgyűlési képviselővel,
aki a fémtörvényt, mint önálló képviselői indítványt jegyzi, és aki a
fémfelvásárlás állami monopóliumát szorgalmazza, amit a főváros is
támogat. A fémfelvásárlásnál megszüntetnék a készpénzes fizetést, csak
banki átutalással lehet majd a számlát kiegyenlíteni. Zsolnai József
hangsúlyozta, a BKV-t megkárosítani akaró elkövetőeknek a jövőben
nagyobb kockázattal kell számolniuk.
Varga Ferenc tűzoltó ezredes, a Fővárosi Katasztrófavédelmi
Igazgatóság igazgatója ismertette, hogy a speciális műszaki mentő
járművet több célra is fogják használni. Elsősorban a közúti
baleseteknél a tűzoltói beavatkozásokhoz, a magasból történő mentés
esetén a helyszín megközelíthetőségéhez – ha parkoló gépkocsik miatt azt
nem lehet megközelíteni –, a főközlekedési utakon lévő, illetve a
közösségi közlekedést gátló forgalmi akadályok felszámolása mellett. A
jármű üzemeltetése a katasztrófavédelemnek nem jelent pluszköltséget, az
FKF Zrt. adta át, az üzemeltetési költségeket a BKK állja. A járművön
egy tűzoltó és egy közterület-felügyelő fog szolgálatot teljesíteni. Az
elszállítási körülményeket videóra veszik és teljes körűen
dokumentálják. A speciális jármű egyébként csúszó platós, daruja 8
méteres hatótávolságú és 5 tonnát tud megemelni.
A négyoldalú együttműködésnek köszönhetően fontos előrelépést
tettünk annak érdekében, hogy a budapesti közösségi közlekedést
zavartalanná tegyük – mondta Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója. Az év
első tíz hónapjában 517 olyan eset volt, amikor szabálytalanul parkoló
autók akadályozták a BKV járműveinek továbbhaladását, legtöbbször a
Margit híd budai hídfőjénél (17-es villamos), a Mária utcában (83-as
troli) és a belvárosban a 15-ös busz vonalán.
Fotó: Majtényi Mihály, budapest.hu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Belügyminisztérium
Közlemény
2010. július 23., péntek 15:49
A belügyminiszter 2010. július 22-ei, a működésképtelen helyi önkormányzatok támogatásáról szóló ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|