|
|
BUDAPEST FŐVÁROS IV. kerület - Újpest Önkormányzata |
2016. szeptember 16., péntek 18:22 |
Lóvasút és BUR-vasút - kiállítás Újpesten |
|
Újpesten ma délután megnyílt a Lóvasút és BUR-vasút FEJEZETEK KÖTÖTTPÁLYÁS KÖZLEKEDÉSÜNK MÁSFÉL ÉVSZÁZADOS TÖRTÉNETÉBŐL című kiállítás a Közlekedési Múzeum és az Újpesti Neogrády László Helytörténeti Gyűjtemény szervezésében. A megnyitón megjelenteket Wintermantel Zsolt, Újpest polgármestere köszöntötte, majd Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója adta át a látogatóknak a kiállítást, melynek támogatói Újpest Önkormányzata, az Újpesti Kulturális Központ és a Közlekedési Múzeum volt. 150 éve, 1866. augusztus 1-jén indult meg a villamosközlekedés elődjének is tekinthető menetrendszerinti lóvasútforgalom a pesti Széna (ma: Kálvin) tér és Újpest között. 120 éve, 1896. január 12-től szállított utasokat először villamos – a BUR-vasútként ismert cég égisze alatt – a mai Lehel tér és Újpest között, illetve a Megyeri kápolnáig. A kiállítás a kettős évforduló kapcsán kötöttpályás közlekedésünk másfél évszázados történetét tekinti át korabeli fotók és műtárgyak segítségével. A kiállítás Pest-Buda, majd Budapest utcaképét a 19. században meghatározó lóvasúti utazásokról, a lóvasúti üzemről, valamint a villamosforgalom kialakulásáról és napjainkig tartó történetéről szól. A lóvasút mellett a BUR-vasút már jól mutatja a lóvasútnál is korszerűbb találmánynak, a villamosnak a megjelenését Újpesten is. A villamos alig hat évvel azt követően jelent meg Budapesten (1887), hogy 1881-ben egy német mérnök, Werner Siemens feltalálta azt. A millennium évében, 1896-ban – amikor a Közlekedési Múzeumot is alapították – indult meg a forgalom a BUR-vasút vágányain. Az utasok kegyeiért versengő több közlekedési társaság egyike volt a Budapest-Újpest-Rákospalotai Villamos Közúti Vasút Részvénytársaság. A BUR-vasút ugyan nem tartozott a „nagy” közlekedési vállalatok sorába, azonban Budapest, valamint az egyre fejlettebb, ipari arculatú Újpest és a mezőgazdaságáról híres Rákospalota között fontos közlekedési szerepet töltött be. A BUR-vasút vágányain jelentős teherforgalom is volt, éppen a gyorsan épülő Budapest és Újpest miatt. A közúti vasút 150 évét nem sok európai város ünnepelhette Budapest előtt. A lóvasút ugyanis 1866-ban, a legtöbb nagyvárost megelőzve jelent meg a magyar fővárosban. A Közlekedési Múzeum fontosnak tartja, hogy ezt az örökséget ápolja. A tárlat látványos eleme egy a korabeli villamos utasterét megidéző enteriőr, ahol a látogató kipróbálhatja, milyen lehetett falécezett üléseken utazni. Megtekinthető lesz számos eddig ritkán látott lóvasúti és villamosjegy, valamint részben korabeli, részben a BUR vasút egykori vonalain legutóbb üzemelt villamosjáratok viszonylattáblái is. A Közlekedési Múzeum fotóarchívumának és tárgyi gyűjteményeinek, valamint az Újpesti Neogrády László Helytörténeti Gyűjtemény anyagaiból a kurátorok által gondosan válogatott tárlat ugyan csak két hétig látható, de addig is tárlatvezetésekkel, gyerekfoglalkozásokkal (szeptember 25. és október 2.) várják az érdeklődőket. A kiállítás ingyenesen látogatható.
Helyszín: Újpesti Városháza Pincegaléria 1041 Budapest, István út 14. Megtekinthető: szeptember 17. és október 2. között hétfő kivételével naponta 10-18 óráig. A belépés díjtalan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Belügyminisztérium
Közlemény
2010. július 23., péntek 15:49
A belügyminiszter 2010. július 22-ei, a működésképtelen helyi önkormányzatok támogatásáról szóló ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|