Önkormányzati sajtószolgálat
MTI - hírügynökség
2024. április 26. péntek
Hírek témák szerint

UKK KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA
2017. március 16., csütörtök 10:07

Öntsünk tiszta vizet a pohárba, avagy a csatornahálózat építse a kistelepülések szemszögéből nézve. Venturi per összefoglalója
A szennyvízcsatorna-hálózat tervezésével kapcsolatos tervezői megbízást 1995-ben írta alá Gógánfa, Zalagyömörő, Dabronc, Hetyefő és Zalaerdőd települések polgármesere a Venturi Kft. jogelődjével, melynek képviselője Gál Zoltán. 1996-ban bővült ki a megbízók köre Sümeg és Ukk településekkel. A tervezői munkára kötött megbízási szerződés főbb elemei nem lettek kellőképp konkretizálva. A szerződésben rögzítve lett a tervező által, hogy a tervezői díj egy majdani pályázat keretén belül kerül elszámolásra. Elég nagy vállalkozói rizikót vállalt ezzel a tervező és sajnos ez a „jóslata” nem is valósult meg - hiszen a 2012-ben a tervező által elkészített tenderterv felhasználásának segítségével a Sümegi Szennyvíztársulás (tagjai: Sümeg, Gógánfa, Zalagyömörő, Ukk, Dabronc, Hetyefő, Zalaerdőd települések) által benyújtott pályázat nyert, mely a sümegi szennyvíztisztító telep teljes korszerűsítését, felújítását (kivitelezői szerződés alapján elszámolt beruházás értéke: 323 millió Ft) és a 6 kistelepülés csatornahálózatának megépítését tartalmazta (kivitelezői szerződés alapján elszámolt beruházás értéke: 1.325 millió Ft) -, viszont a támogatási szerződés aláírása előtt a közreműködő szervezet („Energiahivatal”) azt a tájékoztatást adta, hogy a pályázatban csak a kivitelezéssel kapcsolatban felmerülő költségek számolhatók el, az előkészítés részét képező csatornahálózat tervezői díja NEM. Az érintett településvezetőknek ekkor nagyon nehéz döntést kellett hozniuk, hiszen el kellett dönteni, hogy megvalósuljon-e a beruházás vagy inkább visszalépünk. Ha visszaléptünk volna, akkor a tervezői díjat mindenképpen ki kellett volna fizetnünk. Azt a döntést hoztuk, hogy ne legyen közel 60 millió Ft ablakon kidobott pénz, inkább a fejlődést választottuk. Belevágtunk az évekig tartó szennyvízberuházásba, melynek következtében a 6 kistelepülés csatornahálózata és a sümegi szennyvíztisztítótelep korszerűsítése, bővítése elkészült. Nem értettünk egyet azzal, hogy Sümegre kell bejuttatnunk a szennyvizet, de NEM VOLT MÁS LEHETŐSÉGÜNK! Sümeg szennyvíztisztító-telepe már hosszú ideje felújításra és korszerűsítésre szorult. A pályázatunk megvalósítását megelőzően ez a szennyvíztisztító Sümeg, Sümegprága és Bazsi települések szennyvizét kezelte. Az érdekek ezen a ponton keresztezték egymást, hiszen Sümegnek szüksége volt a szennyvíztisztítótelep korszerűsítésre, a 6 kistelepülés pedig szerette volna a szennyvízcsatorna-hálózatot megépíteni, ha már egyszer a tervezői díjat mindenképpen ki kell fizetni. Ez a pályázat 2 ütemből állt. A kivitelezési munkálatok finanszírozását tartalmazó, 2012-ben aláírt pályázatot megelőzte egy I. ütem, melynek részleteiről nem tudok pontosan beszámolni. Annyit tudok, hogy az előkészítési költségek kerültek benne elszámolásra, mely kizárólag a sümegi szennyvíztisztítótelep tervezői díját tartalmazta, a csatornahálózat tervezői díját nem. (?)Egyösszegű kivitelezői ajánlatot kaptunk, mely tartalmazta a kiviteli tervek elkészítését is. A Venturi Kft a neki felajánlott összeget visszautasította és nem vállalta a kiviteli tervek elkészítését. A településvezetők azt a döntést hozták, hogy bírósági úton kerüljön megállapításra a csatornahálózat tervezői díja, hiszen a Gál Zoltán által 1995-ben készített szerződésben nem lett külön megállapítva a tenderterv és a kiviteli terv elkészítésének a díja, így nem tudtuk pontosan megállapítani, hogy mekkora összeg jár a tervező által elvégzett részmunkáért. Gál Úr egyértelműen visszautasította a kiviteli terv elkészítését. Sajnos a bíróság megállapítása szerint a tenderterv megfelel a kivitelezői szintű terv előírásainak, ezért a tendertervet elfogadja kiviteli tervként is. A jog és a szakma útvesztőiben itt végleg elsüllyedtek a megbízók, azaz az önkormányzatok, hiszen kifizettük a kivitelező részére a kiviteli tervek elkészítését (a kivitelező a kiviteli tervek elkészítésére a Venturi Kft volt alvállalkozóját bízta meg) és a bíróság szintén a nyakunkba varrta szinte a teljes tervezői munkára (tenderterv és kiviteli terv együttvéve) vetített tervezői díj (szerződés szerint a beruházás bruttó értékének 3 %-a + áfa) 95 %-át. A végső csapás akkor érte a 6 kistelepülést, amikor a másodfokú ítélőtábla 2017. februárban jogerőre emelkedett döntése értelmében a lakosságszám fogalmat újraértelmezve Sümeg tekintetében nem a lakosságszám arányú megosztást írta elő, hanem a teljes sümegi lakosságszámot lecsökkentve 50 fő figyelembe vételére, végképp fizetésképtelenné váló önkormányzatok lettünk. Hiszen az 1995-ben, majd 1996-ban kibővült tervezői megbízási szerződésben az szerepel, hogy a tervezői díj a települések közt lakosságszámarányban kerül megosztásra. Örülünk mindenki sikerének, azaz Sümeg város kötelezettcsökkenésének, de lássuk be, hogy a másodfokú ítélőtábla döntése hatalmas terhet ró a kistelepülésekre. A komplett szennyvízberuházásból a csatornahálózat megépítése eszköz volt arra, hogy Sümegen egy olyan szennyvíztisztítótelep üzemeljen, mely megfelel a hatósági követelményeknek. A szennyvíztisztítótelep korszerűsítésének, bővítésének tervezői díja pályázati forrásból lett finanszírozva az I. ütem keretén belül, illetve a kiviteli tervek a II. ütemben. A 6 kistelepülés hajdani polgármesterei biztosan nem írták volna alá a tervezői munkára vonatkozó megbízási szerződést, ha nem biztosította volna őket a tervező, hogy a tervezői díj pályázati forrásból lesz finanszírozva.  „Örülünk” hogy a kistelepülések fizetésképtelenné válása árán ugyan, de a Sümegi járás 9 településének (3 település lélekszáma (Sümeg, Sümegprága, Bazsi): 7.392 fő, 6 újonnan csatlakozó település lélekszáma (Ukk, Gógánfa, Zalagyömörő, Dabronc, Hetyefő, Zalaerdőd: 2.466 fő) szennyvíztisztítását meg tudtuk valósítani. Bízunk az állami segítségnyújtásban, illetve a tervező türelmében, hiszen, ha a segítségnyújtást megelőzően érvényesíti követelésének behajtását, csődöt kell jelentenünk.
Vissza

Küldje tovább ismerősének

Nyomtatóbarát változat


Önkormányzati érdekszövetségek hírei
Magyar Polgármesterek XII. Világtalálkozója
2018. június 28., csütörtök 12:56
A Magyar Önkormányzatok Szövetsége    2018. június 29-30-án  Gödöllőn rendezi meg a
 Magya...
TÖOSZ állásfoglalás a 2018. évi központi költségvetésről
2017. május 26., péntek 09:27
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) kibővített Elnöksége 2017. május 23-ai ül...
Országos önkormányzati szövetségek szolidaritási nyilatkozata
2016. június 8., szerda 19:13
Az Önkormányzatok Nemzeti Együttműködési Tanácsa (ÖNET) önkormányzati oldalát képviselő Elnökök T...
Belügyminisztérium hírei
Közlemény
2010. július 23., péntek 15:49
A belügyminiszter 2010. július 22-ei, a működésképtelen helyi önkormányzatok támogatásáról szóló ...
A megszűnt Önkormányzati Minisztérium archív hírei
Az önkormányzati rendszer átalakításáról, az önkormányzatokat ...
2010. június 28., hétfő 17:02
Az új kormány önkormányzatokat érintő elképzeléseiről esett szó az ETK Önkormányzati Klub legutób...
Kormányzati segítség a zempléni településeknek
2010. május 13., csütörtök 11:29
Dr. Pataki István, az Önkormányzati Minisztérium szakállamtitkára és dr. Hoffmann Imre, az Ország...
RSS  ▪  Impresszum  ▪  Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fenntartva.